K-Supermarket tarjoukset - 24.01. - 27.02.2024 - sivu 16 *

thumbnail - K-Supermarket tarjoukset  - 24.01.2024 - 27.02.2024 - Tarjoustuotteet - suolaiset leivonnaiset, sieni. Sivu 16.
16 / 85

* Tarjous ei välttämättä ole voimassa kaikissa paikallisissa myymälöissä

Näytä lisää

Tuotteet tässä tarjouslehdessä

 
M itä on suomalai- nen ruoka vuonna 2024? Onko se karjalanpaistia ja muita perinneruo- kia vai kotimaisista raaka-aineista tehtyä savulohipastaa? Molempia, jos asiaa kysytään suomalai- silta. Ruokatieto-yhdistyksen mukaan suo- malaiset pitävät tämän päivän ruokakult- tuurimme yleisimpinä piirteinä muutosta ja kansainvälisyyttä. Myös Helsingin yliopis- ton ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä sanoo, että muutos kuuluu elinvoi- maiseen ruokakulttuuriin myös Suomessa. - Ruokaperinne säilyy elävänä, kun sitä päivitetään, ja esimerkiksi kotimaisista raa- ka-aineista inspiroidutaan tekemään uusia ruokia. Makumaailma sadan vuoden takaa ei ehkä inspiroi enää nykyajan kokkailijaa. Suuri muutos suomalaisessa ruokakult- tuurissa tapahtui noin 30 vuotta sitten, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin. Sen seu- rauksena tuontikauppa ulkomailta vapautui ja ruokakauppojen valikoimat laajenivat. RUOKAA PUHTAASTA LUONNOSTA Suomalaisten juhlapyhien ruoista moni on aikoinaan syntynyt niistä aineksista, joita on ollut saatavilla. Myös ruokien pitkä säily- vyys on ollut tärkeää. Vaikka nykyään lähes kaikkea saa ympäri vuoden, monet juhla- ruoat ovat pysyneet hyvin perinteisinä. - Minusta on ihastuttavaa, että esimer- kiksi jouluisin syödään edelleen juureslaati- LUONTO 16 PIRKKA PUHDAS koita, vaikka niiden makumaailma on kau- kana arkiruoistamme, Mäkelä sanoo. Monista perinteisistä juhlaherkuista on tullut suomalaisille rakasta arkiruokaa. Mainio esimerkki on karjalanpiirakka, joka on nykyään kaikenikäisten suosima välipala, sanoo Mäkelä. Ruokatiedon mukaan kotimaisten raa- ka-aineiden ja lähituotteiden arvostus on korkeaa. Kiinnostus raaka-aineiden alkupe- rään ja paikallisuuteen on lisääntynyt viime vuosina. - Kriisiajat ovat varmasti tehneet suo- malaisille näkyvämmäksi sen, että kotimai- sen ruoan suosiminen on osa huoltovar- muuttamme, Mäkelä sanoo. Toisaalta arvostus ei aina näy käytännön teoissa, ja yleisen hintojen nousun myötä yhä useampi joutuu tekemään ruokaostok- silla valintoja ensisijaisesti hinta edellä. Suomalaiseen ruokakulttuuriin kuuluu Johanna Mäkelän mukaan puhtaat maut sekä kuluttajien luottamus tuotantotapojen turvallisuuteen. Kotimainen ruoka vahvistaa myös kansallisidentiteettiämme. - Ruokaidentiteettimme perusta on jär- vistä, pelloista ja metsistä saatava ruoka - kalat, marjat, sienet, juurekset, viljat ja riis- ta, Mäkelä sanoo. "Suomalainen ruokaperinne säilyy elävänä, kun sitä päivitetään." TUOTTAA PUHTAITA MAKUJA SYÖDÄÄN SUOMALAISTA ● • K-ruokakaupoissa myy- tävästä ruoasta lähes 80 prosenttia on kotimaista. K-ruokakauppojen valikoimissa on yhteensä noin 50 000-60 000 erilaista lähituotetta, mikä on Suomen suurin paikallisten tuotteiden valikoima. • K-ryhmän lokakuussa 2023 teettämään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia sanoo ostavansa suomalaisia tuotteita tukeakseen kotimaista tuotantoa. • Ruokatuotteen koti- maisesta raaka-aineesta ja työstä kertova Hyvää Suomesta -merkki oli vuonna 2023 Talous- tutkimuksen mukaan arvostetuin tuotteen alkuperästä kertova merkki ja Suomen viiden- neksi arvostetuin brändi. • K-Ruoka.fi-sivuston suosituimpia reseptejä ovat muun muassa liha-makaronilaatikko ja nachopelti.

Muut tarjouslehdet K-Supermarket

Uusimmat tarjouslehdet