K-Supermarket tarjoukset - EI ENÄÄ VOIMASSA - sivu 19 *

thumbnail - K-Supermarket tarjoukset  - Tarjoustuotteet - pasta, spaghetti, tofu. Sivu 19.
19 / 77

* Voimassa seuraavissa K-Supermarket-toimipisteissä

Näytä lisää

Tuotteet tässä tarjouslehdessä

 
Nykypäivänä ruokapöydissä arvostetaan erityisesti käsityötä, pientuottajien tuotteita ja ruoanlaittoon käytettyä aikaa. 99 1960-luvulla kauppias esitteli, että nyt on tullut uusi eteläin- hedelmä appelsiini. Asiakas osti mutta antoi sitten palau- tetta, ettei tykännyt, jolloin kauppias kysyi, muistitko kuoria sen. -Ari, 70 tuoreita marjoja tai parsaa. Nyt niitä saa kaupasta melkein milloin vain. Kasviksilla on iso rooli myös ravitsemussuosi tuksissa. Ensimmäiset viralliset ravitsemussuosi- tukset Suomessa julkaistiin 1987, ja silloin kasviksia suositeltiin syötäväksi 450 grammaa päivässä -lä- hes yhtä paljon kuin nykyään. Käsitykset terveelli- syydestä ovat kuitenkin vaihdelleet eri vuosikym- meninä. - Vuosituhannen alussa oli vallalla keveysbuumi. Kaikki oli kalorittomilla makeutusaineilla makeutettua ja rasvaton- ta. Siitä on tultu karppaukseen, joka saa ruoan kuulostamaan enemmän ravintoaineilta -hiilareilta, proteiinilta ja rasvalta - kuin raaka-aineilta, Leena Korkalainen kuvailee. K-ruokakauppiaat kuuntelevat herkästi asiakkaidensa toiveita ja seuraavat trendejä, jotta voivat räätälöidä valikoi- maa vastaamaan ihmisten tarpeisiin. Esimerkiksi karppaus- trendin myötä kaupoissa alkoi näkyä muun muassa ketoruo- kahyllyjä. Myös laajat urheilu- ja lisäravinnevalikoimat sekä gluteenittomien tuotteiden hyllyt ovat vakiinnuttaneet paik- kansa monissa kaupoissa. Tuotteita kehitetään kysynnän mukaan. Esimerkiksi jo 2010-luvun puolivälissä Pirkka-tuotteissa vähennettiin suo- lan määrää ja lisättiin kuituja ja kasvipohjaisia vaihtoehtoja. - Sokeria, lisäaineita ja liiallista suolaa vältellään yhä, mutta lisäksi halutaan puhtaita raaka-aineita ja hyvänma- kuista ja hyvää oloa tuottavaa ruokaa, Korkalainen sanoo. Somessa luodaan ruokatrendejä Nykyajan ruokatrendit saavat alkunsa usein sosiaalisesta mediasta ja ruokavaikuttajilta. Hyvä esimerkki somen voi- masta on Pirkka Parhaat-tuotemerkin rapea valkosipuli chili-seesamiöljyssä, jonka myynti moninkertaistui sen jäl- keen, kun usea ruokavaikuttaja ylisti tuotetta somekanavis saan. Jos jostakin reseptistä tulee somessa hitti, saattavat siihen tarvittavat raaka-aineet jopa hetkellisesti loppua kau- poista. Toki jo ennen someakin tehtiin hittireseptejä. -2000-luvun alussa teimme toukokuun Pirkka-lehteen texmex-voileipäkakun. Aika monissa kevään juhlissa sitä tehtiin, ja kakun raaka-aineet loppuivat välillä kauppojen hyllyistä, kertoo Leena Korkalainen. Nykypäivänä myös monilla kauppiailla ja kaupoilla on omat Instagram-ja Tiktok-tilit. Taru Lindblom sanoo, että somen ansiosta arkiruoastakin on tullut arvostettavaa. -Ruokakulttuuri on muuttunut visuaaliseksi, etkä ole enää pimahtanut, jos otat kuvan aamupuurostasi. Voimme kertoa identiteetistämme paljon ruokakuvien kautta. Maailmassa, joka pyörii ympäri vuorokauden, myös käsi- tys luksusruoasta on muuttunut. Nyt arvostetaan käsityötä, pientuottajia ja ruoanlaittoon käytettyä aikaa. - Chateaubriand-pihvi ei kaikille enää tarkoita luksusta. Moni mieltää lihan nykyään luksukseksi vain, jos se on eettistä, esimerkiksi itse metsästettyä riistaa tai kaikkia ruhonosia hyödyntävää haudutte- lua, sanoo Taru Lindblom. Vegeruoan vallankumous Härkis, soijarouhe, tofu. Erilaisten kasviproteiinien määrä on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Moni uusista kasviproteiineista on soljahtanut suo- malaisten lautasille helposti. - Esimerkiksi kotimaiselle härkäpapurouheelle löytyi heti paikka: sillä korvaat helposti tutun jau- helihan pasta bolognesessa ja makaronilaatikossa, sanoo ruokakulttuurin professori Taru Lindblom. Pirkka- ja K-Menu-merkeillä on erilaisia vegaa- nituotteita jo parisensataa, ja K-Ruoka.fi:ssä on liki tuhat vegaani- ja kasvisruokareseptiä. Laajat vege- valikoimat K-ruokakaupoissa ovat vastaus asiakkai- den tarpeisiin. Valikoimasuunnittelullaan kaupat 1980-luvulla kotonani syö- bolognesea. Pasta- tiin usein spagetti kulttuuri ei ollut vielä vallannut Suomea, ja kaverini ihmettelivät, miksi ruoalla on niin hieno nimi, sehän oli vain makaronia ja jauhelihakastiket- ta. Yritin turhaan selittää, ettei kyse ole samasta ruoasta. -Ilona, 45 99 Arvostan, että perunat, erityisesti uudet perunat, valmistetaan just oikein. Vaikka meillä kotona tehdään hyvää ruokaa, ainoas- taan Kirsti-mummini osaa valmistaa uudet perunat täydellisesti. -Tuomas, 18 Pirkka.fi PIRKKA 19

Muut tarjouslehdet K-Supermarket

Uusimmat tarjouslehdet