PIRKKA
K-RYHMÄN ASIAKASLEHTI
9/2022 julkaisupäivä 31.8.
VASTAAVA PÄÄTOIMITTAJA
Paula Niemistö
TOIMITUSPÄÄLLIKÖT
Sanni Jokinen, Helena Viinanen
SISÄLTÖSTRATEGI
Genero: Miia Kauhanen.
VASTAAVA TUOTTAJA
Genero: Tanja Rinkinen
ULKOASU
Genero:
Anne Ala-Jokimäki (Art Director),
Anu Mononen
TOIMITUS
Genero:
Mirja Aarnio, Paula Larjo,
Satu Kärki, Elina Karemo,
Marianne Mannila,
Katriina Salmela-Vitikainen,
Susanna Neiglick
K-ryhmä:
Mere Sundqvist (K-Rauta)
SIVUNVALMISTUS
Aste Helsinki Oy
ASIAKASPALVELU
Pirkka-lehti jaetaan
K-kaupoissa, joista
voit lunastaa lehden
Plussa-kortilla ilmaiseksi.
Ilman Plussa-korttia lehden
hinta on 4,90 €.
Pirkan välissä saat myös
K-Ruoka-lehden.
K-Plussan asiakaspalvelu:
Plussa.fi/asiakaspalvelu tai
puhelin: 010 19 8604.
JULKAISIJA
Kesko Oyj
Postiosoite: PL 1, 00016 Kesko
Käyntiosoite:
Työpajankatu 12, Helsinki
Y-tunnus 0109862-8
TOIMITUKSEN OSOITE
[email protected] tai
[email protected]
MEDIAMYYNTI
Katja Virtanen
[email protected]
KUSTANTAJA
Genero,
Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki
PAINO
UPC Print, Vaasa
90. VUOSIKERTA
Toimitus ei vastaa
tilaamattomasta materiaalista.
Pirkka ei korvaa
taloudellisesti ruoka- tai
muissa ohjeissa mahdollisesti
olevista paino- tai
muista virheistä
aiheutuvia kustannuksia.
MILJOMARKT
4041 0948
JOUTSENMERKITTY
PAINOTUOTE
Pirkka-lehden painotalo ja paperi
täyttävät pohjoismaiset ympäristö-
kriteerit. Pirkka-lehteä painetaan
vuodessa miltei 8 miljoonaa
kappaletta, mikä työllistää
suomalaista paperi- ja
painoteollisuutta.
SEURAAVA
PIRKKA
ILMESTYY
5.10.
KUVA MIIKKA PIRINEN
Pääkirjoitus
Moni muukin uusien autojen ominaisuus
keskittyy turvallisuuden parantamiseen: pe-
ruuttaessa parkkipaikalla autoni voi pysähtyä
itsestään juuri ennen törmäystä toiseen autoon.
Tai jos saisin sairauskohtauksen, autoni ajaisi
itse tien sivuun ja kytkisi hätävilkut. Kaistavahti
korjaa ajolinjaa, jos auto vaikuttaa lipuvan vää-
rälle kaistalle, ja kuolleessa kulmassa olevista
autoista varoitetaan.
KUKA
HÄN ON
Aarne Töllinen, K-Auton
markkinointijohtaja.
Kyydissä usein perhe,
mönkijä ja sähköpyöriä.
"9
'Olisiko aika
pitää tauko',
tietää autoni
Puhu sinäkin autollesi
Harjoittelen tällä hetkellä päivittäin puhumaan
autolleni. En niin kuin kasveille puhutaan, vaan
ihan muusta syystä: kerron esimerkiksi, jos mi-
nulla on kylmä, ja autoni osaa tehostaa lämmi-
tystä. Tai saatan pyytää autoa soittamaan vai-
molle, ja auto tekee työtä käskettyä.
Tavoitteena on, että minä itse voin pitää ko-
ko ajan katseeni tiessä ja liikenteessä. Se lisää
ajamisen turvallisuutta merkittävästi.
kysyä pitkän
ajon jälkeen."
MIKÄ HERÄTTI
VIIMEKSI
Jouduin jarruttamaan niin
lujaa, että auto valmistautui
törmäykseen kiristämällä
turvavyöni. Se herätti.
AARNE TÖLLINEN, K-AUTON
MARKKINOINTIJOHTAJA
Olenkin vakuuttunut siitä, että uudella au-
tolla ajaminen on kuin vakuutuksen ottaminen:
vahingon riski pienenee. Kyytiläisiltä, kanssa-
liikenteeltä ja minulta.
Yksi asia ei silti ole muuttunut uusissakaan
autoissa. Mitä tahansa teknologia meille tuokin,
tärkein turvavaruste on edelleen kuljettaja itse.
Fysiikan lakeja ei voi kumota, eikä yksikään tur-
vavaruste pysty suojaamaan kaikilta riskeiltä.
Siksi minäkin kiinnitän paljon huomiota esi-
merkiksi siihen, että pitkiä matkoja ajaessa pi-
dän riittävästi taukoja. Väsynyt kuski on aina
riski. Tässäkin autoni kyllä auttaa. "Olisiko aika
pitää tauko", se kysyy ajotapani herpaantuessa
tai riittävän pitkän ajorupeaman jälkeen. Usein
vastaus on kyllä, ja silloin autoni on auttanut
minua olemaan parempi kuski. Näin sen pitää
mennäkin, nyt ja tulevaisuudessa.
VINKKI PIRKAN
LUKIJOILLE
Ajostressini vähenee, kun
adaptiivinen nopeudensää-
din huolehtii nopeudesta ja
pitää turvavälin kunnossa.
Pirkka.fi PIRKKA 3
"